Największym ograniczeniem konsumpcji owoców i warzyw jest postrzeganie ich jako dodatek

Data publikacji:
09-10-2020

Warzywa, owoce i ich przetwory powinny stanowić połowę, tego co jemy. Jak pokazują „Narodowe badania konsumpcji warzyw i owoców” uważamy je za zdrowe, ale nie preferujemy na naszych talerzach. Większość Polaków nie wie, że powinniśmy jeść ich znacznie więcej i nie wie ile powinno się ich spożywać w ramach posiłku. Brak powszechnej świadomości znaczenia owoców i warzyw to kluczowe wyzwanie sektora. Nad zmianą tej sytuacji współpracę rozpoczęli liderzy kilkunastu organizacji branżowych.

98% dorosłych Polaków wie, że warto jeść warzywa i owoce, zna ich zalety i postrzega jako zdrowe lub bardzo zdrowe. Jednak tylko co szósty przekłada te percepcje „na talerz” i spożywa je w odpowiedniej ilość.

3/4 nie wie, ile warzyw i owoców powinno się jeść. 1/3 konsumentów nie wie, ile warzyw i owoców powinno się spożywać, ale jednocześnie uważają, że jedzą ich tyle, ile trzeba. Połowa Polaków je owoców i warzyw bardzo mało. Duża część nie je ich codziennie, a tym bardziej nie towarzyszą one każdemu posiłkowi. Pokutuje też przekonanie, że przygotowanie warzyw i owoców jest trudne i czasochłonne. To wyniki badań realizowanych od początku 2020 roku dla Krajowego Związku Grup Producentów Owoców i Warzyw przez firmę Kantar. 

- Koszyk warzyw i owoców to nasze dobro narodowe, które na świecie jest postrzegane jako naturalne, zdrowe, o wyjątkowych walorach zdrowotnych i smakowych. O tym często my sami Polacy zapominamy. Dzięki współpracy wszystkich organizacji, wiedzy, wymianie doświadczeń, pojawia się ogromna szansa. W dzisiejszym otoczeniu handlowym, biznesowym, politycznym, klimatycznym i środowiskowym, to co my musimy po prostu zrobić, to promować nasze polskie owoce i warzywa. Musimy przekazać każdemu, że ma co najmniej połowę talerza i jeszcze na deser spożywać owoce i warzywa. I to jest nasz cel, zadanie, które musimy bardzo szybko wykonać. I to się dzieje, jesteśmy na dobrej drodze - mówi Paulina Kopeć, Sekretarz Generalna Stowarzyszenia Polskich Dystrybutorów Owoców i Warzyw „Unia Owocowa”.

https://www.youtube.com/watch?v=rWaNY05iDC4&feature=emb_title

Wspólny projekt „Połowa Sukcesu” i „Narodowe badania konsumpcji warzyw i owoców” sprawiają, że po raz pierwszy w historii promocji owoców i warzyw mamy bardzo mocne podstawy. Mamy wiedzę, która pomaga działać nam efektywnie, i mamy pomysł na to, jak promocje prowadzić – mówi Dominika Kozarzewska, Fundacja Promocji Polskiej Borówki, KZGPOiW.

Jako producenci owoców jagodowych możemy tylko na tym skorzystać, zapraszając konsumentów do codziennej konsumpcji filiżanki naszych superowoców, w ramach szerszej promocji konsumpcji warzyw i owoców – dodaje Kozarzewska, zwracając się do plantatorów borówki, truskawek, malin, agrestu, jagody kamczackiej, porzeczek, aronii i minikiwi.

https://www.youtube.com/watch?v=N3qGgeWZCL4&feature=emb_title

Współpraca to jest słowo klucz i dotyczy wspólnie podejmowanych działań promocyjnych. Polska jest jednym z największych producentów owoców i warzyw, grzybów, jabłek czy owoców jagodowych. Jesteśmy jednym z największych producentów przetworów. To są soki NFC, te właśnie sprzedawane luzem, to są zagęszczone soki. Musimy dotrzeć do konsumentów z informacją, przekonać i nauczyć jedzenia, w formie świeżej, przetworzonej, przecierów, deserów czy też soków – mówi Barbara Groele, Sekretarz Generalna Stowarzyszenie Krajowa Unia Produkcji Soków.

Wypromujemy połowę dla zdrowia wszystkich 

Konsument w dobie koronawirusa zaczął baczniej zwracać uwagę na zdrowie, podniesienie swojej odporności. Powinniśmy wykorzystać ten czas. To jest miejsce i czas, żeby współpracować i wzajemnie się wspierać. Chodzi o to, żeby zwiększyć ilość w ogóle owoców, warzyw, że połowa naszych posiłków to powinny właśnie być owoce i warzywa – dania przygotowane na bazie owoców i warzyw, albo z bardzo wysokim udziałem tych owoców i warzyw – dodaje Barbara Groele (KUPS).

https://www.youtube.com/watch?v=_UYlwhBV5dM&feature=emb_title

- Wymieniamy się doświadczeniami i wiedzą. Dzięki temu możemy trafić do ludzi z komunikatem, który jest przystępny. Sama zaczynam korzystać z idei połowy talerza i promować ją także dalej, w mojej rodzinie. Myślę, że jest to tak proste, że z łatwością trafi do domów Polaków i wszystkim wyjdzie na zdrowie - mówi Małgorzata Kostrzewa, reprezentująca Stowarzyszenie Plantatorów MiniKiwi.

https://www.youtube.com/watch?v=cv8Z5-DcShU&feature=emb_title

Liderzy organizacji producentów i przetwórców uznali, że budowanie świadomości podstawowej roli warzyw i owoców jest zadaniem całego sektora. Szczególną odpowiedzialność w tej kwestii biorą na siebie projekty realizowane w ramach Funduszu Promocji Owoców i Warzyw.


Prezentacja wypracowanej przez producentów strategii komunikacji oraz identyfikacji wizualnej promocji produktów sektora planowana jest na połowę października. Już teraz zapraszamy na relację. 
 

WIĘCEJ: https://stories.prowly.com/111486-najwiekszym-ograniczeniem-konsumpcji-owocow-i-warzyw-jest-postrzeganie-ich-jako-dodatek?preview=true

Projekt „Połowa Sukcesu – promocja spożycia owoców i warzyw oraz ich przetworów” realizowany jest przez agencję strategiczną INSPIRE smarter branding dla Krajowego Związku Grup Producentów Owoców i Warzyw. Za opracowanie systemu identyfikacji wizualnej odpowiada agencja brandingowa Studio Otwarte.

„Narodowe badania konsumpcji warzyw i owoców” to projekt kompleksowych badań konsumpcji. Został zainicjowany przez Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw w odpowiedzi na wyzwania związane z promocją roli warzyw i owoców w diecie. Badania są realizowane od lutego 2020 przez firmę KANTAR Polska we współpracy z agencją INSPIRE smarter branding.

Oba zadania finansowane są ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw.